Rabu, 22 Disember 2010

resepi minggu ini... CARA CARA MEMBUAT MINYAK WANGI

k seperti yang dijanjikan cara-cara untuk membuat minyak wangi adalah seperti berikut:-

bahan-bahan yang diperlukan
>bunga-bunga ( apa-apa pun boleh ikut kehendak masing2, nak kayu pun ok gak)
>air 100ml ( pastukan air yang disuling)
>mangkuk
>kain kapas
>periuk
>botol kecil

so cara membuatnya:-
1) balutkan bunga di dalam kain kapas pasti kan longgar
2) rendamkan balutan bunga ke dalam air suling di dalam mangkuk.
3) pastikan balutan terbabit tenggelam sepenuhnya
4) biar selama semalaman dan mangkok di tutup rapat
5) perah balutan bunga terbabit sehingga kering
6) masukkan air perahan dan rendaman bungan ke dalam periuk
7) panaskan dan didihkan air sehingga larutan terbabit tinggal 2 atau 1 sudu air (pekat)
8) sejukan larutan terbabit
9) so jadi dah la minyak wangi anda n masukan minyak wangi 2 dalam botol

9 ulasan:

  1. nanti buat minyak wangi satu kat aku. sempena perkahwinan daku kelak..agagaga~

    BalasPadam
  2. boleh ja.... special untuk ang..... siap botol pun ditempah khas untuk ang...... yang paling penting halal.....

    BalasPadam
  3. mase didih kan tu masukkan sekali bunga tu ker???

    BalasPadam
  4. Boleh je....... Cuba try....... Tp bunga tu jgn r buh sikit sgt..... Kalu nk try cuba guna bunga yg kuat baunya dulu.......

    BalasPadam
  5. Masa didehkan air tu tinggal 2 atau 1 sudu tu adakah air atau minyak. Kalau air tu air wangilah.

    BalasPadam
  6. simpan 2 atau 3 hari dia berkulat, ada cara tak supaya dia tahan lebih lama?

    BalasPadam